Co je data-driven SEO

Když jsem před lety vysvětloval SEO konzultantům, jak by mohli využít data pro feed marketing, použil jsem pojem “Data-driven SEO”. Řekl jsem si, že se o něj s Vámi podělím.

Co mají společného feed marketing a SEO

Feed marketing stojí na datech. Především produktových. SEO stojí na standardech a datech. S analýzou např. síťových protokolů feed marketing dříve pomoci nedokázal. Zato dokázal poskytnout důležitá data. Jen si to představte. SEO konzultant analyzuje např. titulky stránek. Jak vypadají titulky e-shopů? Obvykle název produktů, oddělovač a brand prodejce. Je tedy možné nějakým SEO crawlerem procházet web. Nebo otevřít MERGADO Editor a projít si názvy zboží v něm. Je přitom snadné zkontrolovat názvy kratší než určitý počet znaků, delší než určitý počet znaků, neobsahující žádná písmena, obsahující nepovolené znaky… Data jsou přitom často v MERGADO Editoru nachystaná a ihned k dispozici. Protože se již používají pro reklamní systémy. Stačí otevřít v MERGADO Editoru export a začít ho analyzovat.

Jaké elementy jsou podstatné pro Data-driven SEO

Zmínil jsem název zboží. Zajímavých elementů může být mnohem víc. Uvedu příklady z běžné praxe:

  • název zboží (PRODUCT, PRODUCTNAME, TITLE…)
  • popis zboží [DESCRIPTION)
  • adresa stránky (URL, LINK…)
  • adresa obrázku (IMGURL, IMAGE…)

Datového specialistu hned napadne, že uvedené elementy může spojit např. s analýzou cenové hladiny (elementy PRICE, PRICE_VAT…), parametrů, skladové dostupnosti a dalších položek.

Nástroje pro Data-driven SEO

:green_square: MERGADO Editor

Mocná klasika. Hodit se mohou zejména následující části aplikace.

  • Výběry - vyhledat položky nesplňující Vaše požadavky, uložit je, importovat mezi projekty v Mergadu… Doporučil bych zvolit systém názvů, abyste jednak věděli o jaké kritérium nad jakým elementem (např. name - short) jde, jednak aby se Vám snadno filtrovaly právě výběry pro datové SEO. Správce výběrů obsahuje číslo s počtem produktů, které do daného výběru spadají, takže rychlá kontrola stavu je snadná. Navíc umí správce výběrů řadit výběry např. dle počtu položek :wink:
  • Stránka s hodnotami elementu - obsahuje hodnoty s počtem jejich výskytů. Vyhledat např. datové duplicity ne rychlé.
  • Aplikace Bidding Fox Elements - do exportu lze napojit např. data z Google Analytics.

MERGADO analyzuje data z datového feedu. Obvykle uživatelé zpracovávají feedy produktové. Existuje také formát Mergado Category XML, který podopruje např. MERGADO Pack. Technicky lze zpracovat i sitemap.xml, ale v ní je málo dat.

:camel: Scraping Camel

Scraping Camel načte sitemap.xml a projde stránky webu. Ze stránek získá informace, které uživatele zajímají a uloží je do CSV exportu. Funkce k analýze dat má jen základní. Lze vypsat hodnoty i s jejich četností. To se hodí pro rychlý přehled. Pro podrobnější analýzu doporučuji software na prohlížení dat určený.

Podstatné je:

  • Prochází všechny stránky webu obsažené v sitemap.xml. Tedy stránky, produktů, kategorií, statické stránky např. s kontakty, blog/magazín…
  • Lze použít i pro weby které nemají produktové feedy. Např. protože jde o weby bez košíku (ne-eshopy).
  • Data bere přímo ze stránek. Ověřuje tedy skutečný stav.
  • Mocné nastavení sledovaných elementů. Včetně vlastních elementů uživatele.
  • Datový feed lze automaticky dlouhodobě dále zpracovávat. Např. pro DSA kampaně Google Ads aj.

Jaké elementy sledovat

Při nastavení sledovaných elementů v průvodci založením nového webu (slovo “web” v tomto případě odpovídá pojmu export v MERGADU) nabídne Scraping Camel desítky předpřipravených elementů. Jde o standardní “SEO” elementy (metadescription, title aj.), http hlavičku, microformáty (Twittercards, OpenGraph…). Naprosto ultimátní pak jsou uživatelem definované vlastní elementy, které umožní získat data z různých částí stránek.

Analýza dat ze Scraping Camelu

Camel vznikl jako nástroj pro získání dat. Pro analýzu silný není. Výstupní CSV feed doporučuji analyzovat v nástroji k tomu určeném. Např.:

  • LibreOffice, Excel… - osobně bych nedoporučil, mně osobně se takto pracuje špatně, ale kdo s kancelářskými balíky umí a jeho počítač zvládne zpracovat i velké soubory, tak proč ne.
  • OpenRefine - mocný nástroj. Kdo s ním umí, odhalí v datech důležité poznatky.
  • Další analytické nástroje - máte-li zkušenosti s Tableau, PowerBI, Data Studio… může to být cesta.
  • MERGADO Editor - lze použít i jako prohlížeč dat. Dobrá volba pro ty, kdo chtějí pracovat ihned a s MERGADO Editorem umějí.

Fox Data+

Fox Data+ se používá pro vizualizaci dat z MERGADO Editoru. Já používám hojně exporty do HTML. Jsou bezva pro analýzu dat a sdílení v týmu.

Proč se věnovat Data-driven SEO

Já použil pojem “Data-driven SEO”, abych SEO konzultantům otevřel oči. Aby viděli, že mnoho dat nemusí získávat klasickým vlastním crawlováním stránek, protože jsou již připravena. Že mohou být zajímavá propojení s “ne-SEO” daty (např. cenou zboží). Že zdrojů dat může být více. Že někdy není potřeba dělat jednu práci dvakrát. Stačí sdílet mezi marketingovými specialisty různých řemesel.

Jaké datové “SEO” reporty by pomohly Vám? Můžete si je v MERGADO Editoru naklikat ihned?

:thinking:

3 Likes

A post was split to a new topic: Data-driven SEO, seznam validátorů