Co jsou cenové hladiny
Nastavení cenových hladin znamená rozdělení vašeho sortimentu do skupin (tzv. výběrů) podle cenového rozpětí (např. na produkty s cenou 0–199 Kč, 200–499 Kč, 500–999 Kč, 1000+ Kč). V Mergadu vám tato segmentace umožní lépe cílit úpravy (např. marži nebo dopravu), zvolit vhodnou cenu za proklik (CPC) u biddingu a efektivně nastavit PPC kampaně právě podle úrovně ceny. Každý segment zboží vyžaduje specifickou strategii a znalost, v jakých cenových pásmech máte nejvíce produktů, největší obrat nebo největší náklady, vám dává strategickou výhodu.
Kdy využiju rozdělení do cenových hladin
- Nastavení rozdílných strategií pro „levné“ a „prémiové“ produkty, např. vyšší CPC u dražších produktů.
- Nastavení ceny dopravy na základě ceny produktů, např. doprava zdarma nad určitou cenovou hladinou.
- Identifikace produktů, které generují nejvyšší obrat nebo náklady (viz nastavení cenových hladin v segmentovém reportu rozšíření „Pricing Fox“).
Jak v Mergadu nastavit cenové hladiny
1. Nastavení pomocí automatizace
První a nejrychlejší možností, jak nastavit cenové hladiny pro vaše produkty, je s pomocí předpřipravené automatizace. S její pomocí během pár kliknutí vytvoříte až pět cenových hladin.
- U vybraného projektu přejděte na stránku Automatizace.
- Vyberte automatizaci Segmentace do 5. cenových hladin.
- V části Parametry automatizace vyplňte v prvním řádku název elementu, ve kterém se ve vašem feedu nachází informace o ceně produktu (např. PRICE_VAT)
Tip! Dejte si pozor, abyste vybrali správný element na základě toho, zda chcete produkty rozdělit podle ceny bez DPH nebo ceny včetně DPH.
- Vyplňte do příslušných řádků horní hranici ceny pro danou cenovou hladinu.
- Potvrďte kliknutím na tlačítko Spustit automatizaci.
Pokud chcete některé cenové hladiny editovat, odstranit nebo přidat další, můžete to udělat na stránce Produkty. Zde najdete v záložce Uložené výběry seznam všech vašich výběrů produktů, včetně vytvořených cenových hladin. Cenové hladiny můžete kliknutím na ikonku koše smazat, nebo kliknutím na název přejít k jejich editaci.
2. Manuální nastavení
V případě, že se rozhodnete nevyužít automatizaci, můžete si skupiny (v Mergadu tzv. výběry) produktů pro jednotlivé cenové hladiny vytvořit a nastavit také manuálně. Stejně postupujte i v případě, že jste si vytvořili pět cenových hladin s pomocí automatizace, ale chcete přidat další.
- U vybraného projektu přejděte na stránku Produkty.
- V úvodu stránky klikněte na Jednoduché rozhraní.
- Do kolonky vyplňte název elementu, ve kterém se nachází informace o ceně produktu (např. PRICE_VAT).
- Následně zvolte podmínku pro cenovou hladinu. Například pokud chcete vytvořit výběr produktů, ve kterém budou obsaženy produkty v ceně od 200 do 999 Kč, vyberte operátor ≥ je větší nebo rovno než a zadejte 200.
- Klikněte na ikonku „+“ a vyplňte horní hranici cenové hladiny. Opět vyplňte element obsahující cenu (např. PRICE_VAT), vyberte operátor ≤ je menší nebo rovno než a zadejte 999.
TIP! Ujistěte se, že ve chvíli, kdy zadáváte dvě podmínky, je vlevo vedle kolonek políčko s nápisem „and“ (tzn. a zároveň). V případě, že je zde políčko s nápisem „or“ (tzn. nebo), klikněte na něj a tím se políčko změní na „and“.
- Klikněte na Hledat.
- Zadejte název výběru pro tuto cenovou hladinu (např. cenová hladina od 200 do 999).
- Klikněte na Uložit.
Výběr následně uvidíte v seznamu na stránce Produkty v záložce Uložené výběry, odkud jej můžete smazat nebo editovat.
Aplikování pravidel na výběry dle cenových hladin
Po vytvoření požadovaných cenových hladin přejděte na stránku Pravidla a vytvořte si pro jednotlivé výběry potřebná pravidla a následně je aplikujte.
Příklady využití:
Nastavení různých CPC podle cenové hladiny
Proč to využít: Pokud máte některé produkty s velmi nízkými cenami a nízkou marží, je vhodné nastavit jim nižší CPC, aby se jejich inzerce vyplatila a vy jste na nich neprodělávali. Naopak u dražších produktů se může vyplatit mít vyšší CPC, protože marže bývá obvykle větší.
Jak na to:
- Nejdříve si vytvořte vhodné výběry produktů dle cenových hladin podle návodu výše.
- Na stránce Pravidla klikněte na Nové pravidlo.
- Jako Typ pravidla vyberte Nastavení cen za prokliky.
- V kolonce Výběry zvolte cenovou hladinu, pro kterou chcete nastavit cenu za proklik.
- Zvolte, zda chcete cenu za proklik vypočítávat podle:
a. Minimální ceny prokliku – Pravidlo zohlední minimální ceny za proklik pro zboží v jednotlivých kategoriích (minimální ceny udává inzertní platforma) a vy můžete navýšit tuto cenu o libovolnou částku, kterou vyplníte do kolonky Přičíst k minimálnímu CPC (Kč).
b. Procenta z ceny zboží – Zde si v kolonce Procento z ceny produktu určíte procentuální hodnotu z ceny zboží, kterou chcete nabídnout za proklik. Např. Pokud nastavíte 1 % z ceny, u produktu za 500 Kč bude pravidlo nabízet cenu za proklik 5 Kč.
- Vyplňte Název pravidla.
- Klikněte na Vytvořit.
- Stejně postupujte i u ostatních cenových hladin a nezapomeňte následně vytvořená pravidla aplikovat.
Tip! Sledujte výkon (prokliky, konverze) zvlášť pro každou hladinu a upravujte CPC podle skutečné ziskovosti.
Nastavení ceny dopravy pro různé cenové hladiny
Proč to využít: U samostatně zakoupených levnějších produktů často nemusí být doprava zdarma výhodná, zatímco u dražších je možné dopravu nabídnout jako bonus pro zákazníky.
Jak na to:
- Nejdříve si vytvořte vhodné výběry produktů dle cenových hladin podle návodu výše.
- Na stránce Pravidla klikněte na Nové pravidlo.
- Jako Typ pravidla vyberte Nastavení ceny dopravy.
- V kolonce Výběry zvolte cenovou hladinu (cenové hladiny), pro kterou (které) chcete nastavit cenu dopravy.
- Postupně vyplňte Dopravce a ceny za dopravu při platbě předem a na dobírku.
- Vyplňte Název pravidla.
- Klikněte na Vytvořit.
- Stejně postupujte i u ostatních cenových hladin a nezapomeňte následně vytvořená pravidla aplikovat.
Analýza sortimentu pomocí segmentového reportu v rozšíření Pricing Fox
Proč to využít: Rozdělením svého portfolia na cenové hladiny a následnou analýzou získáte přehled, ve kterých cenových hladinách máte největší obrat, prokliky či náklady, a podle toho nastavíte efektivnější strategie.
Jak na to: Využijte rozšíření Pricing Fox, ve kterém si v Segmentovém reportu nastavíte vlastní cenové hladiny. Následně zvolíte metriku, kterou chcete sledovat (např. Obrat nebo Počet produktů), a zjistíte tak podrobné informace o svém sortimentu. Na základě získaných informací snadno nastavíte efektivnější marketingovou strategii. Více o Segmentové reportu se dozvíte v tomto článku nebo videu.
Tip! Například pokud uvidíte, že nízká cenová hladina generuje mnoho prokliků, ale nízký obrat, zvažte snížení CPC nebo zvýšení marže pro tento segment.
Pokročilé biddování s pomocí rozšíření Bidding Fox
Proč to využít: Rozdělení produktů do cenových hladin je ideálním základem pro pokročilé řízení biddingu pomocí rozšíření Bidding Fox, kde si pro jednotlivé segmenty zvolíte samostatné strategie (např. jiné CPC nebo PNO pro levné a prémiové produkty).
Jak na to: V Bidding Foxu si vytvoříte novou strategii, kde jako cílový výběr zvolíte vybranou cenovou hladinu (můžete použít výběry nastavené v Mergadu nebo si je nastavit přímo v Bidding Foxu). Nastavíte si cíle (např. CPC, PNO nebo pozice na inzertní platformě) a strategii uložíte. Více o nastavování strategií v Bidding Foxu se dozvíte v tomto článku.
Tip! Pro nízkou cenovou hladinu můžete například zkusit nastavit konzervativní bidding, pro střední cenovou hladinu optimalizovat bidding na základě výkonu a pro vysokou cenovou hladinu zvolit agresivní bidding s vyšším CPC.
FAQ: Jak a proč v Mergadu nastavit cenové hladiny?
Co jsou cenové hladiny a proč je mám v Mergadu nastavovat?
Cenové hladiny jsou skupiny produktů (tzv. výběry) rozdělené podle ceny (např. 0–199 Kč, 200–499 Kč, 500–999 Kč, 1000+ Kč). V Mergadu vám tyto výběry umožní přizpůsobovat pravidla, CPC nebo dopravu podle ceny zboží a zefektivnit tak vaše kampaně. Pomáhají také při analýze výkonu sortimentu a rozpoznání, které produkty přinášejí největší zisk či náklady.
Jak můžu nastavit cenové hladiny?
Výběry produktů na základě cenových hladin můžete vytvořit pomocí automatizace „Segmentace do 5 cenových hladin“. S touto automatizací jednoduše vytvoříte až pět výběrů produktů během pár kliknutí. Stačí zadat element s cenou (např. PRICE_VAT) a horní cenové hranice jednotlivých hladin. Hladiny můžete následně kdykoliv editovat nebo smazat.
Cenové hladiny lze vytvořit také manuálně, což je ideální postup v případě, že potřebujete vytvořit více než 5 hladin.
Je možné cenové hladiny vytvořené pomocí automatizace editovat nebo přidat další?
Ano. V sekci Produkty → Uložené výběry uvidíte všechny cenové hladiny, které automatizace vytvořila. Kliknutím na název výběru ho můžete upravit (změnit hranici, podmínky nebo název), případně kliknutím na ikonu koše smazat.
V sekci Produkty → Výpis produktů můžete kdykoliv ručně vytvořit další výběry dle cenové hladiny.
Co když potřebuji produkty rozdělit podle více kritérií než jen cenové hladiny (např. značka + cenová hladina)?
V Mergadu můžete při tvorbě výběrů kombinovat více podmínek pomocí logického operátoru AND (a zároveň).
Například:
BRAND = Nike AND PRICE_VAT >= 1000 AND PRICE_VAT <= 2000
Takto si vytvoříte výběr pro produkty značky Nike v ceně od 1000 do 2000 Kč.
Jak nastavit různé CPC pro jednotlivé cenové hladiny?
- Nejdříve si vytvořte vhodné výběry produktů dle cenových hladin.
- Na stránce Pravidla klikněte na Nové pravidlo.
- Jako Typ pravidla vyberte Nastavení cen za prokliky.
- V kolonce Výběry zvolte cenovou hladinu, pro kterou chcete nastavit cenu za proklik.
- Zvolte, zda chcete cenu za proklik vypočítávat podle:
a. Minimální ceny prokliku – Pravidlo zohlední minimální ceny za proklik pro zboží v jednotlivých kategoriích (minimální ceny udává inzertní platforma) a vy můžete navýšit tuto cenu o libovolnou částku, kterou vyplníte do kolonky Přičíst k minimálnímu CPC (Kč).
b. Procenta z ceny zboží – Zde si v kolonce Procento z ceny produktu určíte procentuální hodnotu z ceny zboží, kterou chcete nabídnout za proklik. Např. Pokud nastavíte 1 % z ceny, u produktu za 500 Kč bude pravidlo nabízet cenu za proklik 5 Kč.
- Vyplňte Název pravidla.
- Klikněte na Vytvořit.
- Stejně postupujte i u ostatních cenových hladin a nezapomeňte následně vytvořená pravidla aplikovat.
Další možností je využití pokročilejšího nastavení CPC v rozšíření Bidding Fox.
Jak nastavit dopravu zdarma pro dražší produkty?
- Vytvořte výběr produktů na základě požadované cenové hladiny (např. PRICE_VAT ≥ 1500).
- Na stránce Pravidla klikněte na Nové pravidlo.
- Jako Typ pravidla vyberte Nastavení ceny dopravy.
- V kolonce Výběry zvolte danou cenovou hladinu (např. PRICE_VAT ≥ 1500), pro kterou chcete nastavit dopravu zdarma.
- Vyplňte Dopravce a jako cenu nastavte 0.
- Vyplňte Název pravidla.
- Klikněte na Vytvořit.
- Nezapomeňte následně vytvořené pravidlo aplikovat.
Jak mohu zjistit, které cenové hladiny mi přinášejí nejvyšší tržby?
K analýze cenových hladin je ideální rozšíření Pricing Fox a jeho Segmentový report.
V reportu si nastavíte hranice cenových hladin a uvidíte, kolik produktů, obratu či nákladů každá hladina tvoří. Díky tomu snadno upravíte bidding, marži nebo CPC podle skutečné výkonnosti. Více o Segmentové reportu se dozvíte v tomto článku nebo videu
Jak poznám, že mám cenové hladiny správně nastavené?
Na stránce Produkty → Uložené výběry zkontrolujte, kolik produktů každý výběr obsahuje. Pokud součet všech produktů ve výběrech odpovídá celkovému počtu produktů ve feedu, je rozdělení kompletní. Pokud některé produkty chybí, zkontrolujte, zda hranice hladin na sebe navazují a nepřekrývají se.
Kolik cenových hladin můžu vytvořit?
Můžete vytvořit libovolný počet cenových hladin. S pomocí automatizace rychle a jednoduše vytvoříte maximálně 5, ale další můžete ručně doplnit na stránce Produkty.
Co dělat, pokud když výběry dle cenových hladin neobsahují žádné produkty?
Zkontrolujte:
- zda používáte správný element s cenou (např. g:price nebo PRICE_VAT),
- zda jsou podmínky pro stanovení dolní a horní cenové hranice nastaveny správně a kombinovány pomocí operátoru „AND“, nikoliv „OR“.