Co jsou marketplaces a jak pomůžou s vaším byznysem

V digitální éře, která neustále nabývá na síle, se e-commerce stává stále důležitějším prvkem pro malé i velké podniky. Jedním z klíčových trendů v online obchodování jsou marketplaces, což jsou platformy, na kterých se prodávají produkty od různých prodejců. Tyto tržiště nabízejí obrovský potenciál a mnoho výhod jak pro zákazníky, tak pro prodejce. Jedním z klíčových nástrojů, který pomáhá e-shopům využít potenciál marketplaces naplno, je aplikace MERGADO. V tomto článku se podíváme na to, co jsou marketplaces, jak fungují a jak může aplikace MERGADO posunout váš e-commerce na novou úroveň.

Co jsou marketplaces?

Marketplaces jsou online platformy, které umožňují různým prodejcům nabízet své produkty prostřednictvím jedné webové stránky. Díky tomu mají zákazníci na těchto tržištích široký výběr zboží od různých prodejců, což umožňuje snadné porovnávání cen a produktů. Mezi nejznámější a největší marketplaces patří Amazon, eBay, Alibaba, Etsy. V České republice mezi tržištěmi dominuje MALL.CZ, Aukro, Alza.cz, Zboží.cz, Slevomat a nově i Allegro či Kaufland.

Výhody pro zákazníky:

  • Široký výběr zboží na jednom místě.
  • Snadné porovnání cen a produktů.
  • Důvěryhodnost a bezpečnost nákupu díky recenzím a hodnocením.

Výhody pro prodejce:

  • Velká a rozmanitá zákaznická základna.
  • Snadná dostupnost na trh bez nutnosti vlastního e-shopu.
  • Lepší viditelnost na trhu díky popularitě dané platformy.

Marketplaces vs. zbožové srovnávače

Zatímco na marketplaces mohou zákazníci vyhledávat produkty, srovnávat ceny od různých prodejců a na těchto platformách i přímo nakupovat, zbožové srovnávače obvykle neposkytují možnost přímého nákupu produktů, ale spíše přesměrovávají uživatele na stránky jednotlivých prodejců nebo marketplaces, kde mohou produkt zakoupit. Cílem “zbožáků” je pouze shromažďovat informace o produktech z různých internetových obchodů a umožnit zákazníkům srovnat ceny a vlastnosti těchto produktů na jednom místě. Pravdou však je, že mnoho srovnávačů již umožňuje produkt zakoupit přímo na své stránce, čímž pomalu dochází ke smazávání rozdílů mezi těmito platformami.

Nejznámější online marketplaces

Facebook

Nejoblíbenější sociální síť na světě a silný nástroj pro marketingovou komunikaci. To je Facebook. Tento kanál umožňuje reklamu prostřednictvím sponzorovaných příspěvků, PPC i inzerci zboží e‑shopů pomocí XML feedu. Síla Facebooku jako reklamního kanálu vzrostla získáním Instagramu a propojením jejich marketingových možností.

Heureka marketplace

Heureka je nejpoužívanější vyhledávač zboží v České Republice a na Slovensku. Donedávna byl pouze zbožovým srovnávačem, v současnosti již funguje i jako úspěšný marketplace v rámci Heureka marketplace (dříve Košík). Tento druhý model usnadňuje nakupování tím, že uživatelé mohou nakoupit vybrané zboží z e‑shopu rovnou na Heurece bez přesměrování do něj, čímž se snižuje riziko ztráty zákazníka. Pro využívání této služby musí e‑shopy mít certifikát Ověřeno zákazníky, dlouhodobě vykazovat top hodnocení a být v PPC režimu. Heureka nabízí přes 4 miliony unikátních produktů a její nejsilnější kategorií je bílé zboží.

Google Nákupy

Google Shopping nebo také Google Nákupy jsou jedním z největších srovnávačů zboží na světě. Google Shopping kampaně představují jeden z typů Google Ads reklam. Typické jsou především tím, že odkazují na konkrétní produkt, obsahují obrázek daného produktu, jeho cenu a krátký popis. Často bývají významným zdrojem konverzí. Přes Google Nákupy můžete své zboží nabízet v několika desítkách zemí po celém světe.

Alza

Alza.cz (AlzaTrade pro prodejce) patří k největším českým marketplaces se spotřební elektronikou, ale zastoupení má také v segmentech hračky, sport, hobby, media a zábava, parfémy, hodinky a drogerie. Původně Alza prodávala pouze své zboží, avšak podobně jako jiné známé marketplaces později do svého sortimentu zařadila i produkty od jiných prodejců. Nahrání produktů do Alzy probíhá přes klasický XML feed, který snadno upravíte v MERGAGU. AlzaTrade nabízí trochu jiný model než obvyklé marketplaces. Na AlzaTrade neprodávají zboží zákazníkovi jednotliví prodejci, ale společnost Alza. Zákazníci tak uzavírají smlouvu přímo s Alzou. Ta je tak zodpovědná za kompletní prodejní a poprodejní proces včetně reklamací a nese odpovědnost za dodání zboží a poskytování všech služeb. Ve vztahu k Alze jsou pak jednotliví prodejci v postavení dodavatelů.

Kaufland

Kaufland Global Marketplace patří pod skupinu Schwarz Gruppe a je jedním z nejrychleji rostoucích online tržišť v Německu. V únoru 2023 vstoupilo online tržiště Kauflandu i na Slovensko (Kaufland.sk) a o měsíc později také na český trh (Kaufland.cz). Na německém Kaufland.de najdete v nabídce více než 25 milionů produktů v 5000+ kategoriích, které zde prodává přes 7000 prodejců. Platforma eviduje 32 milionů návštěv měsíčně. K tomu, abyste expandovali na další trhy, vám postačí jedna registrace. Místní i mezinárodní prodejci své zboží mohou nabízet ve více než 5000 kategoriích.

Mall.cz

Mall.cz je největší lokální marketplace co do počtu aktivních prodejců a zároveň je druhý největší marketplace v ČR co se týče obratu. Kromě České republiky působíme také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Slovinsku a Chorvatsku. MALL Group s více než čtyřmi tisící zaměstnanci napříč regionem nabízí své služby 130 milionům obyvatel střední a východní Evropy. Od roku 2022 je součástí skupiny Allegro.

Allegro

Allegro je největší online nákupní platforma v Polsku a jedna z největších marketplaces v Evropě. V Česku se stala velmi známou po koupi Mall.cz (v současnosti vlastní i CZC.cz). Měsíčně Allegro navštíví miliony uživatelů, proto patří mezi jedny z největších marketplaces na světě. Od května 2023 funguje i v České republice jako Allegro.cz, kde nabízí zboží od několika tisíc tuzemských i polských prodejců.

Zboží.cz

Zboží.cz je druhý nejpoužívanější srovnávač zboží v České Republice. V roce 2007 ho založil vyhledávač Seznam.cz. V současnosti usnadňuje on-line nakupování pomocí rozsáhlé sekce slev, návodů, videorecenzí, uživatelských recenzí či nabídky širokého portfolia příslušenství v profilu produktu.

V roce 2020 získalo vyhledávání na Seznamu rozšíření o produktové informace ze Zboží.cz, aby měl nakupující o nabídce e‑shopu co nejlepší informace v co nejkratším čase.

Marketingovým agenturám a freelancerům nabízí program ověřených agentur, kde mohou zužitkovat svůj profesionální přístup ke správě online marketingových kampaní.

Marketplaces a MERGADO

MERGADO je inovativním nástrojem, který pomáhá e-shopům maximalizovat výhody, které marketplaces nabízejí. Jedná se o univerzální platformu pro správu produktových feedů, který umožňuje optimalizaci dat a jejich efektivní distribuci na různé online kanály. S MERGADEM můžete upravovat feedy a spravovat inzerci pro více než 600 zbožových srovnávačů a marketplaces v Česku i v zahraničí.

S čím vám MERGADO pomůže?

Sjednocení a optimalizace dat

MERGADO dokáže spojit data z různých zdrojů, čímž usnadňuje proces přenosu informací o produktech na různé marketplaces. Díky němu lze snadno upravit a optimalizovat data, aby byla co nejefektivnější a přilákala co nejvíce zákazníků.

Podpora pro více tržišť

Marketplaces je na trhu celá řada. MERGADO není omezeno na jednu konkrétní platformu, ale podporuje mnoho různých marketplaces po celém světě. Aktuálně MERGADO podporuje přes 600 reklamních systémů v 50 zemích na 6 kontinentech. To umožňuje e-shopům snadno a efektivně expandovat na nové trhy a oslovit nové zákazníky.

Správa PPC reklam

MERGADO své možnosti nabízí každému, kdo své PPC kampaně nechce složitě nastavovat. Jeho používáním v něm z jednoho místa a automaticky vygenerujete kampaně pro vyhledávací sítě, display reklamy, shopping kampaně či DSA kampaně. Reklamy dokážete optimalizovat automaticky pomocí chytrých pravidel. Abyste získali plnou kontrolu nad svou inzercí, stačí nahrát feed do MERGADA a touto cestou ho propojit s vybraným reklamním systémem.

Automatická aktualizace dat

Aplikace MERGADO dokáže automaticky aktualizovat data o produktech na všech podporovaných marketplaces. To znamená, že prodejci nemusí trávit čas a energii manuálním aktualizováním informací na jednotlivých platformách.

Analýza a monitoring výsledků

MERGADO poskytuje užitečné analytické nástroje, které umožňují prodejcům sledovat výkonnost svých produktů na různých marketplaces. To jim umožňuje optimalizovat své strategie a dosáhnout lepších prodejních výsledků.

Co by se vám mohlo hodit:

  • Pro všechny domény nabízíme Audit feedu a našeptáváme automaticky strom kategorií.
  • Běží váš e‑shop na některé open-source e‑shopové platformě? Propojte si ho pohodlně s MERGADEM pomocí MERGADO Packu.
  • Obrázky, které jsou pro inzerci velmi důležité, hromadně upravíte v appce Feed Image Editor.
  • Nezapomeňte využít aplikaci Bidding Fox – její pomocí na Heurece automatizovaně nastavíte ceny za proklik, tzv. bidding.
  • Zautomatizujte cenotvorbu na e‑shopu a zbavte se nutnosti ručního přeceňování zboží s aplikací Pricing Fox.
  • Lákají vás zahraniční trhy? S překladem feedu si poradí aplikace Translating Parrot. Vaší inzerci na nových trzích už tak nic nebrání.

Aplikace MERGADO Marketplaces

Prodáváte na Allegru či Kauflandu? Pak by vás mohla zaujmout aplikace MERGADO Marketplaces (dříve Ordelogy Products). Tato appka umí dostat nabídky produktů z e‑shopu do Allegro Marketplace a Kaufland Global Marketplace. Svá data v Business účtu napojíte snadno a automaticky formou kampaní. Každá z nich může mít vlastní nastavení, např. pro různé kategorie produktů založených na výběrech z MERGADO Editoru.

Co MERGADO Marketplaces dokáže

  • Automaticky navrhnout, vytvořit a nahrát produktové nabídky z vašeho XML feedu v MERGADU.
  • Synchronizovat každých 15 minut dostupnosti produktů.
  • Synchronizovat každých 15 minut stavy produktových nabídek.
  • Vytvářet a synchronizovat neomezené množství produktových nabídek.
  • Rychle a snadno propojit MERGADO s Allegrem a Kauflandem. Nekopírujete secret key, ani login. Stačí se jen přihlásit do Allegro Business účtu a do MERGADA zároveň.

Marketplaces jsou důležitým prvkem současné e-commerce a představují obrovský potenciál pro růst a expanzi prodejců. MERGADO je cenným nástrojem, který pomáhá e-shopům a marketingovým specialistům využít tyto příležitosti naplno. Ať už se rozhodnete pro inzerci na jakémkoli marketplace, díky MERGADU můžete snadno a efektivně spravovat a inzerovat své produkty na různých platformách a dosáhnout širšího publika zákazníků.