Jak využít dodavatelské řetězce pro efektivní podnikání e-shopu

Úvod do dodavatelských řetězců

Než se objednávka dostane do nabídky e-shopu, aby následně mohla dorazit k zákazníkovi, musí absolvovat několik kroků: zboží je vyrobeno, projde revizí, dorazí do skladu a na závěr je (často i vícekrát) přepraveno. Efektivní průchod těmito logistickými kroky řídí dodavatelský řetězec. Aby bylo vaše podnikání co nejúspěšnější, je vaším důležitým úkolem postarat se o jeho kvalitní řízení.

Co je dodavatelský řetězec

Do systému dodavatelských řetězců patří:

  • výrobci
  • dodavatelé
  • prodejci
  • dopravci
  • kupující
  • informace
  • navazující činnosti
  • další zdroje

Všechny tyto složky jsou součástmi struktury pro dohled nad provozem každého řetězce a zároveň procesu zkvalitňování jednotlivých částí. Hlavním záměrem celého systému je dodávat objednávky v co nejvyšší rychlosti a kvalitě. Pokud by fungoval neefektivně, může naopak vést ke snížení spokojenosti zákazníků, a tedy ke snížení marží a obratu.


Příklad dodavatelského řetězce e-shopu.

V čem mi využití dodavatelského řetězce pomůže při podnikání

Udržovat optimální množství produktů skladem
Tím, že si dokážete nastavit hladiny zásob, které si dokážete v případě potřeby doobjednat, odstraníte riziko vyprodání zásob i nadměrného skladování. Stejné zboží samozřejmě můžete poptat i u více dodavatelů naráz. Podle ceny si takto snadno dokážete vybrat toho nejideálnějšího.

Snížit pravděpodobnost prodlevy mezi všemi částmi svého řetězce
Tím, že budete provádět pravidelnou analýzu a optimalizaci svých procesů, si vytvoříte nejideálnější podmínky pro spolupráci s dodavateli, provoz skladu či partnerství s nejvhodnějšími dopravci.

Optimalizovat náklady na logistiku
Analýza dodavatelského řetězce dokáže přinést mnoho příležitostí, jak ušetřit (např. při vedení skladového hospodářství, nevhodném umístění skladu, vysokých cenách za dopravu atd.).

Jak zefektivním svůj dodavatelský řetězec

Věnujte energii výběru vhodného dodavatele
V prvé řadě by vám mělo jít o spolupráci s takovým dodavatelem, který dokáže zaručit rychlou, kvalitní a levnou výrobu (nebo prodej či dostupnost) zboží.

Objednávky zboží provádějte včas a správně
Zaměřte se na sledování dat, která vám pomohou předpovědět budoucí poptávku. Takto u svého dodavatele dokážete ve správný čas objednávat vhodné zboží.

  • Profesionálové z řad e-shopařů a marketérů k tomu využívají nástroje, které na základě prodejních dat vytváří přehledy a predikce prodejů a vytváří optimální seznam objednávek pro každý den.
  • Uživatelé MERGADA mohou detailně sledovat vývoj svého sortimentu pomocí aplikace Fox Data+.
  • Podnikáte s e-shopem postaveným na Shoptetu? Vyzkoušejte doplňky Shopstato a Inventoro.

Pohlídejte si doručení zboží do svého skladu
Předem si se všemi dodavateli vyřešte podmínky dopravy produktů. V rámci tohoto úkonu si také ověřujte, jestli dopravce přiložil všechny povinné dokumenty u každé zásilky.

  • V praxi často záleží na tom, jestli se e-shopaři spokojí s tabulkovou cenou dopravce či první cenovou nabídkou, nebo si dokáže vyjednat lepší podmínky.
  • Postarejte se o to, ať máte ceny za dopravu obsažené v ceníku na e-shopu i v košíku. A taky si ohlídejte správně nastavenou dopravu podle hmotnosti zásilky.
  • Shoptet nabízí několik doplňků, jak vylepšit úroveň dopravy zboží. Vyzkoušejte DODO nebo DPD.

Postarejte se o správné naskladnění
Abyste zajistili co nejrychlejší vychystávání zásilek, dbejte na uskladňování zboží na skladové pozice podle jeho typu, velikosti atd.

  • Svým zákazníkům na základě správného naskladnění snadno sdělíte přesnou dostupnost produktu.
  • Při vyskladňování zboží tak máte jednoduše dostupnou informaci o tom, kde se ve vašem skladu nachází.
  • Uživatelé Shoptetu mají k dispozici šikovný doplněk Skladové hospodářství či nástroje BRANI.

Zaměřte se na zrychlování doručení
Na základě správného vyřešení předchozích bodů, byste měli umět zrychlit doručení objednávek. V současnosti se jedná o jednu z nejzásadnější konkurenčních výhod.

  • Přemýšlíte, jak zrychlit balení objednávek? Pokud máte e-shopové řešení na Shoptetu, využijte nástroje BRANI Balič či Logistika Shipmall.

Nezapomeňte na údaje o aktuálním stavu zásilky
K efektivní analýze a zdokonalování částí dodavatelského řetězce potřebujete mít zajištěný přenos aktuálních informací o stavu zásilek prostřednictvím jejich digitální stopy.

  • V dnešní době dokážete využít možnosti upozornění prostřednictvím e-mailu nebo sms, kterými snadno a rychle informujte zákazníky o změně stavu objednávek či akcích a slevách.
  • Shoptet uživatelům to umožňují doplňky SMS služba a SMS upozornění.

Jak mi s řízením dodavatelských řetězců pomůže MERGADO a jeho nástroje


Příklad možnosti využití MERGADA pro napojení dodavatelských feedů.

Ve spolupráci se společností Rigoro, která se zaměřuje na napojování dodavatelských dat do e-shopů, jsme dali dohromady typický příklad tohoto procesu pro české prodejce za použití MERGADO Editoru a jeho rozšiřujících aplikací.

TIP:
Přečtěte si případovou studii, jak Rigoro napojilo německého dodavatele na český e-shop s pneumatikami a rozšířilo jeho sortiment o 25 %.

Příklad:
Klient s e-shopem postaveným na platformě Shoptet potřebuje napojit svého dodavatele. Profesionál na napojení dat pak postupuje následovně:

  1. Jakmile získá data od dodavatele pro e-shop, provede analýzu, jakým způsobem napojení provést.
    a) pokud jsou data sdílená prostřednictvím URL adresy, může je rovnou naimportovat do MERGADA a následně s nimi pracovat
    b) pokud data na URL nejsou, obvykle je musí dostat z nějakého serveru (nebo FTP atd.) pomocí aplikace MERGADO Drive –⁠ právě díky ní dokáže vytvořit URL adresu, kterou dostane do MERGADA.

  2. V MERGADU si buď
    a) zapne převodník formátů
    b) nebo si namapuje vlastní – specifikuje:
    I. co který element správně obsahuje
    II. kde je prodejní cena
    I. kde nákupní cena
    IV. kde je uvedený výrobce
    V. kde je název produktu
    VI. kde popisek
    VII. kde jsou kódy jako ean, sériové číslo atd.
    c) a rozhodne, jestli s tímto u každého klienta pracovat, do jakých elementů to posílat atd.

  3. MERGADO většinou umí přenést správnou strukturu XML feedu (v našem případě tedy pro Shoptet). Proto může odborník začít rovnou validovat pomocí Shoptet Validátoru, aby byl feed obsahově správně (úprava či přepočet měny, zaokrouhlení atd.).

  4. Jakmile má feed plně zvalidovaný, pokračuje k samotnému napojení feedu (pro Shoptet pomocí doplňku Automatické importy).
    a) Podle přání zákazníků nejčastěji nastavuje:

    1. co se má stát s produkty, které už nejsou ve feedu
    2. jaké položky chce synchronizovat
    3. upravuje cenotvorbu za využití aplikace Pricing Fox
  5. Další časté úkony při napojování:

a) překlad feedu – zde je velkým pomocníkem aplikace MERGADO Translate
b) spojování v případě většího množství feedů od dodavatelů
1. odborník si připraví validní Shoptet feedy, v MERGADU je vloží do aplikace Blending Bull a spojí je do jednoho velkého feedu
2. Každý dodavatelský feed upravený v MERGADO Editoru má element Supplier, do kterého dodá toho konkrétního dodavatele. Když následně spojené feedy nahrajete do automatického importu v Shoptetu, dokážete si pak vše v přehledu produktů filtrovat podle dodavatelů.

Pokud napojení provedete (či si necháte provést) obdobným způsobem, bude fungovat dlouhodobě a automaticky. Celý proces by měl proveden natolik chytře, že nad ním při změnách v dodávaných značkách zboží či při pořizování nových produktů nebo kategorií nemusíte trávit tolik času.

A NEZAPOMEŇTE: Proces, kdy budou od dodavatele automaticky proudit produkty směrem k vám jako e-shopu, efektivně zautomatizujete pomocí MERGADO Editoru a rozšiřujících aplikací.

Jdete na napojení dodavatelů s MERGADEM? Využijte naše odborné tipy

Přihlaste se bezplatné webináře:

Přečtěte si články a nápovědu: