Spravujte PPC kampaně s MERGADEM

Co je PPC?

PPC (nebo také performance marketing) je jeden ze segmentů online marketingu. Při používání tohoto typu online reklamy inzerent platí za klik na svoji reklamu. Cílem PPC je vytvořit co nejvíce konverzí z prokliků do uživatelských e-shopů. Jedná se o jeden z nejčastěji využívaných způsobů inzerce, jak prodejci dostávají zákazníky ke svému zboží.

Výhody PPC

  • Hned po nasazení dokáže přinést relevantní návštěvnost (například narozdíl od SEO, kde na ni inzerent může čekat i několik měsíců).
  • Požadovaných výsledků dosáhnete poměrně rychle a nemusíte vynaložit velké úsilí.

Nevýhody PPC

  • Kampaně musíte neustále kontrolovat a optimalizovat je. Špatně vedené kampaně mohou utratit celý budget a nepřinést žádný zisk.
  • Google v případě porušení některých z jeho pravidel vaši inzerci může omezit, a tím znevýhodnit oproti konkurentům. V nejhorším případě ji dokonce může vypnout.
  • Špatně nastavené kampaně tedy mohou přinést prokliky, ale ne to nejdůležitější – konverze.

NEZAPOMEŇTE

  • Kvalitní PPC kampaně nejsou všechno. Musíte také optimalizovat texty reklam, či obsah použitý přímo na produktové kartě. Neopomínejte žádnou práci na každé z částí marketingového mixu.
  • Pokud správně vyřešíte zmíněné úkony, zvýšíte míru konverze svých reklam.

Automatizace je základ

Profesionální PPC specialisté se už několik let nespoléhají na manuální nastavení. Čím dál tím více věnují pozornost efektivní automatizaci. Má to několik důvodů:

  • Eliminováním ručních úkonů získáte více času a prostoru pro analýzu dat a plánování strategií.
  • Některé úkony jsou dnes navíc bez automatizace prakticky nemožné:
    • každodenní aktualizace inzerátů – např. ceny napříč desítkami tisíc produktů
    • úprava kategorií pro velké množství položek
    • navyšování cen za prokliky
  • Dokážete hromadně kontrolovat inzerci a vyhodnocovat její úspěšnost.
  • Snadno dovedete hromadně spravovat a optimalizovat:
    • bidding
    • spárovanost produktů
    • obsah elementů
    • atd.
  • Budete provádět aktualizaci kampaní:
    • u produktů, které už nejsou skladem
    • u produktů, při kterých se změnila cena
    • pozastavení kampaní, ve kterých se vám produkty nedaří prodávat
    • změna kampaní, které nefungují
  • Hromadně vytvářet nové kampaně:
    • typicky – pokud chcete pracovat se stovkami či tisíci reklamních sestav stejného typu, nezvládnete je všechny nastavit ručně

Jaké PPC systémy existují

Mezi nejčastěji používané PPC systémy patří:

  • vyhledávače zboží:
    • zejména Google
    • v České republice dlouhodobě Seznam.cz
  • srovnávače zboží:
  • marketplaces:

Jak MERGADO pomáhá PPC specialistům

MERGADO Editor zjednodušuje nahrávání vašeho produktového katalogu na prodejní portály. Protože funguje automatizovaně a na bázi hromadného používání výběrů produktů, šetří váš čas. Proto s ním během chvíle vytvoříte všechny reklamy, které potřebujete. Provádět nastavení v nástroji dovedete zcela sami, takže už neutratíte za zaměstnávání programátora.

S MERGADEM zautomatizujete všechny úkony potřebné pro nastavování PPC reklam:

  • Nejčastější typy úkonů, pro které profesionálové editor využívají:
    • segmentace zboží
    • štítkování produktů
    • mapování kategorií
    • audit feedu
    • úprava elementů TITLE a DESCRIPTION
    • import dat z Google sheetů
    • tvorba master feedu
    • zaokrouhlování cen
    • konverze feedu do Google formátu
  • Každému úkonu jsme vypracovali přehledné návody, které vás provedou jednotlivými kroky.

Shrnutí: MERGADO Editor vám pomůže vytvářet větší zisk s menšími náklady. Tím, že budete inzerovat pouze kvalitní data, získáte obrovskou výhodu před konkurencí.

Nejčastější důvody, proč PPCčkaři využívají MERGADO Editor

MERGADO své možnosti nabízí každému, kdo své PPC kampaně nechce složitě nastavovat:

  • Jeho používáním v něm z jednoho místa a automaticky vygenerují:

    • kampaně pro vyhledávací sítě
    • display reklamy
    • shopping kampaně
    • DSA kampaně
  • Jeho nastavení je tak jednoduché, že už nikdy nebudete muset platit služby programátorů.

  • Reklamy dokážete optimalizovat automaticky pomocí chytrých pravidel. Abyste získali plnou kontrolu nad svojí inzercí, stačí nahrát data feed do MERGADA a touto cestou ho propojit s vybraným reklamním systémem.

  • Pomocí nástroje v inzerci automatizovaně provedete různorodé změny. Například úpravy:

    • cen zboží
    • dostupnosti
    • cen za dopravu
    • a mnoho dalšího.
  • MERGADO Audit vám zdarma poskytne přehled o chybách a vylepšeních feedů pro vaše reklamní kanály.

S MERGADEM své feedy převedete do libovolného formátu

Editor umožňuje inzerovat na více než 600 reklamních platformách v 50 státech světa.

Velké množství PPC specialistů využívá MERGADO pro rychlý a efektivní převod formátu feedu. Váš systém (e-shop, tabulka, CRM, ERP) produkuje data v nějakém formátu. Ten většinou není identický s požadavky PPC systémů – právě proto musíte umět překonvertovat svá data bez chyb:

  • Před rozšířením inzerce na další formáty proveďte audit feedu. MERGADO zná přesné specifikace všech reklamních systémů, na základě kterých vyhodnotí, jestli váš feed potřebuje nějaké úpravy.
  • MERGADO vás upozorní v případě, že ve vašem feedu chybí informace, a doporučí tipy, jak ho v aplikaci dotvořit k dokonalosti.
  • V nástroji data automatizovaně upravíte tak, aby odpovídala požadavkům zvoleného systému.

Mapování do správných kategorií je klíčové

Hromadné mapování produktů do kategorií je jeden z nejčastějších důvodů, proč e-commerce pracovníci využívají MERGADO Editor:

  • Abyste svůj produktový katalog dostali na oči co nejvíce zákazníků, musíte zboží zařadit do správných kategorií používaného reklamního systému. Není ve vašem zájmu, aby se kladiva a šroubováky řadily mezi dámské spodní prádlo nebo aby meruňkové marmelády byly v kategorii hračky do tří let.
  • Špatně umístěné produkty neumožňují jejich efektivní prodej. Existuje velká pravděpodobnost, že si je odsud nikdo nekoupí a vy tím zbytečně přijdete o peníze budgetu. A navíc naplno nevyužijete potenciál reklamní platformy.
  • Mapování kategorií pomocí MERGADA je snadné zejména při využití pravidla Hromadné přejmenování kategorií. Nástroj vám takto našeptá kategorie podle požadavků reklamních portálů, na kterých chcete inzerovat své zboží.

Master feed vám pomůže být samostatnější

E-shopům a zejména agenturám, které vždy nemají okamžitý přístup ke všem klientským datům, pomůže vytvoření master feedu, ze kterého dokáží přímo tvořit reklamy. Díky tomu nejsou tolik závislí na dodávání dat od klienta. Master feed:

  • Si připravíte přesně podle svých potřeb. Snadno si do něj doplníte všechny elementy, které vám ve vašem feedu chybí. Touto cestou tak jednodušeji otevřete nový prodejní kanál.
  • Umožňuje provádět změny pouze v něm. Ty se ale propíšou na všechny platformy, kde vystavujete své produktové portfolio. Tato automatizace vám pomůže ušetřit práci a čas tím, že v ní vyřešíte mnoho rutinních úlohy bez nutnosti čekání na informace od klienta.
  • Založíte pomocí návodu Vytvořte si master feed a zbavte se nutnosti úprav v každém exportu zvlášť
  • MERGADO také umožňuje vytvořit si custom formát se speciálními elementy a atributy.

Vytvořte aktuální inzerci vhodnou segmentací produktů jejich štítkováním

Nenabízejte sáně zákazníkům, kteří hledají plavky. A věnujte se inzerci pouze těch produktů, které jsou skladem. Správným segmentováním zboží budete mít pořád aktuální inzerci a ušetříte peníze z rozpočtu, takže je budete moct investovat jinam.

Jak na segmentování produktů

Každý správce PPC kampaní si pro reklamní sestavy segmentuje zboží podle vlastního postupu. Toto jsou nejčastější způsoby, o které se s námi podělili naši certifikovaní specialisté:

  • Dělení podle sezónnosti:
    • Tato cesta jim v Google Ads pomáhá rozlišit, které produkty z e-shopu jsou zimní bundy, lyže, čepice, termosky a které produkty jsou plavky, šnorchly, nafukovací plameňáci, letní spacáky a nemuseli to dělat ručně.
      • Jednotlivé segmenty zboží si uloží pod štítky – např: “sezóna zima” nebo “sezóna jaro/léto”
      • Takto ví, že v zimě zvyšují biddy pouze na zimní věci a ne na plavky či šnorchl, které uživatelé v této sezóně nenakupují.
    • PPCčkaři dokáží sezónnost v MERGADU nastavit dynamicky tak, aby na ni nemuseli stále myslet.
      • V praxi to znamená, že se v květnu plavky automaticky dostanou do segmentu sezónní zboží, protože si vše nastavil předem.
      • Nebo naopak: lyže na konci února skočí do segmentu mimosezónní zboží. Tato změna se automaticky propíše do Ads, kde se na ně prostřednictvím vytvořených štítků vypne, nebo utlumí inzerce.
  • Dělení podle kategorií:
    • PPC specialisté využívají kategorie zejména v případech, kdy nechtějí biddovat stejné hodnoty na pánské boxerky za 700 Kč jako na pánský kabát v ceně 15000 Kč.
    • Každá kategorie také obvykle mívá jiné marže. Toto dělení proto funguje také, když chcete segmentovat na značky.
      • Například na spodním prádle od Calvin Klein budete mít jistě jinou marži než na spodním prádle UAX.
    • Pomocí tohoto dělení dokážete automatizovaněji pracovat s tvořením reklamních nabídek.
  • Dělení podle marží:
    • Další možnost je budování PPC kampaní na základě různé maržovosti zboží.
    • Takto si například vytvoříte segment zboží, který používá 70% marže, zatímco konkurence má na stejných produktech pouze 30 %.
      • To znamená, že na nich vygenerujete dobrý zisk, takže si můžete dovolit vložit více financí do reklamy.
      • Tímto způsobem dovedete pro PPC využít až 40 %.
      • Typicky se to může stát, pokud jste vendor, nebo máte lukrativní dohodu s dodavatelem. V takovém případě chcete konkrétní produkty co nejvíce tlačit na první místa, protože na nich máte největší zisk.
    • Opačným příkladem může být upsell: prodejci mají některé oblíbené produkty na e-shopu, protože počítají s tím, že uživatelé spolu s nimi pořídí i další zboží.
      • Takové produkty obvykle do nabídky zařazují kvůli dobrému trafficu na webu, ovšem marže na ně jsou celkem nízké.
      • Obecně to platí například u elektroniky, kde marže bývají pouhá 2-3 %.
        • Klasický příklad jsou iPhony: s výjimkou iStyle a Alzy, které s Applem v ČR mají výhodnou smlouvu snad, má zbytek prodejců iPhonů pouze 2% marži. I přesto je dále chtějí mít v nabídce, protože spoléhají že si uživatelé k novému iPhonu přihodí zboží navíc.
      • V takovém případě prodejci nechtějí vytvářet rozsáhlé a drahé PPC kampaně (mnohdy se jim ani nevyplatí tyto produkty inzerovat). Jejich strategií proto je vytvořit segment s nízkými maržemi, jehož propagaci v PPC systému vyloučí.
  • Dělení podle výdělečnosti:
    • E-shopy se nejvíce soustředí na nejprodávanější zboží. Pokud jste si ověřili, že nabízíte produkty, které lidé chtějí, máte je za dobrou cenu a na e-shopu nejsou žádné překážky, které by znemožňovaly jejich nákup, chcete, aby byly co nejvíce vidět.
      • Z tohoto důvodu tyto produkty či služby biddujete nejvíc a vynakládáte nejvíc energie právě na jejich optimalizaci (ta není pouze o biddování, úkonů, jak zlepšit výkon produktu, je v PPC reklamě mnohem víc).
    • Také si můžete naimportovat úspěšnost produktů na základě pozic. Takto si je roztřídíte do skupin, např.: 1-3, 4-6, 7 a tak dál.
      • To například může znamenat, že u produktů v segmentu 7 a dále je taková saturace větších hráčů, že s reklamou na tyto produkty nebudete mít šanci uspět. Je to pro vás informace, podle které snadno rozhodnete, jestli je skutečně posílat do inzerce.
  • Rozdělení podle kategorie:
    • Tímto způsobem segmentujete produkty zejména pro shopping kampaně – např. jednu kampaň na šály, druhou na čepice a další na šály i čepice dohromady. Podle potřeby je můžete rozdělit i na zimní doplňky pro ženy a pro muže.
    • V praxi: Když PPC specialista přebírá nějaký účet s historií (kde už byly spuštěné reklamy, které ale dělala předchozí agentura), nejdříve se zajímá právě o segmentaci kategorií, aby zkontroloval, jestli se zboží propisuje do GMC a následně do Google Ads. Podle toho vyhodnocuje, jestli tuto strukturu nedokáže vylepšit.
  • Rozdělení do cenových hladin:
    • Praktické rozdělení produktů podle ceny např. do 100 Kč, do 250 Kč, do 1000 Kč atd. slouží k tomu, abyste zvolili strategie, pro které zboží se vám vyplatí vytvářet PPC propagaci.
      • Typicky: Je žádoucí vyloučit z inzerce produkty s cenou do 100 a 250 Kč, protože při cenách za proklik 10 Kč se vám nemohou vyplatit. Takto byste mohli více utratit na proklicích, než prodat.
    • S rozdělením zboží do cenových hladin vám v MERGADO Editoru pomůže předpřipravené makro: Google feed: Segmentace produktů podle ceny do custom labelu - #2 od ludekvolejnik
  • Rozdělení a skrytí produktů, které Google zakazuje inzerovat:
    • Na svém e-shopu můžete prodávat libovolné zboží, ale ne každý typ produktu Google povoluje propagovat. Proto je pravděpodobné, že vám u nich zastaví inzerci.
      • Zejména se jedná o:
        • zbraně
        • léky
        • erotické zboží
  • Rozdělení pro analytické účely a reporting:
    • Na základě většiny výše popsaných use casů vytváří PPC odborníci reporting a další strategie.
    • Tyto segmenty exportují do sheetů.
    • Nejčastěji je využívají pro reportování výsledků klientům.

Naši partneři vám poradí, jak výkonně segmentovat produkty. Přečtěte si případové studie:

Export a import dat z MERGADA a do něj

  • Export:

    • Z MERGADA si jeho uživatel (správce dat, marketér, administrátor e-shopu atd.) může vytáhnout data podle své potřeby a ta dále zpracovávat.
    • Například:
      • marže
      • počty unikátních prodejů
      • informace pro monitoring konkurence
      • informace pro dynamický monitoring
      • data pro potřeby reportingu
    • Dále mohou:
      • využít speciální formát pro Google Sheets a propojit se s Google účtem přes aplikaci Keychain
      • provádět pokročilejší analýzu dat a filtrování
      • sdílet dat s klienty a členy týmu
      • přenášet data z jedné platformy do druhé
      • oddělovat výkon pro možnost pokročilejšího reportingu napříč platformami
    • TIP: V MERGADU dokážete exportovat i jeho nastavení do dalších účtů
  • Import:

    • Import často slouží k opravám feedu nebo jeho obohacení. Zde platí: čím kvalitnější data, tím větší zisky, protože konkurence má často produktová data v bídném stavu.
      • Takto můžete předběhnout konkurenta kvalitními daty a ne jen cenou zboží. Tím pádem ušetříte a zároveň více vyděláte.
    • PPC specialisté typicky importují:
    • Data často importují z Google Sheetů.
    • Někteří klienti si pomocí importu tvoří i vlastní omnichannel řešení, kdy synchronizují skladové zásoby v kamenné prodejně s e-shopem.
  • Užitečné návody pro import dat pomocí MERGADO Editoru:

Úprava chyb ve feedu ( title a description a dodávání elementů)

  • Platformy mohou často produkovat feedy ve špatné struktuře nebo s informacemi, které tam nepatří.
  • Mezi tyto problémy patří například:
    • Title produktu
      • Odstranění nesmyslů. Přímo do title dokážete propisovat znaky, které tam nemají být, a tím snižují kvalitu inzerátu či nahraného produktu.
      • Při uvádění více slov kapitálkami, vám tyto inzeráty může Google zamítnout.
      • Cílem této optimalizace je hledanost a navyšování relevance inzerátu či produktu.
      • Pokud je title produktu prázdný, dokážete ho pomocí MERGADA doplnit.
        • Funguje také v případě příliš obecného title jako např. Lodičky. Pro lepší hledanost je v takovém případě lepší použít klíčová slova: Lodičky s nízkým podpatkem.
        • Do title také v případě potřeby doplníte např. data pro:
          • gramáž
          • délku
          • rozměry
          • atd.
    • Zamítnuté produkty
      • Specialisté mohou ve feedu (MERGADO Editor tento úkon značně usnadňuje) opravit produkty z produktového katalogu, které se do něj nenahrály, např. z důvodu:
        • chybějícího GTINu (EANu)
        • nedodaného ID
        • nepovoleného rozměru obrázků
      • V případě potřeby tuto situaci vyřešíte nastavením elementu G:Identifier_exists.
    • Doplnění chybějících informací
      • Kontrola dat ve feedu.
        • Nejedná se o klasickou úpravu.
        • V praxi: Specialisté, kteří začnou spolupracovat s novým klientem, si v MERGADU otevřou potřebné produkty, aby ověřili, jestli některá jejich data nechybí, nebo by je nedokázali vylepšit.
          • Příklad: pokud je špatná struktura v title, specialista si ho může snadno rozdělit a přetvořit podle potřeb.
    • Převody měn a jednotek
      • Klasické převádění hodnot např.:
        • z kg na gr
        • ml na litry
        • atd.
    • Zaokrouhlování cen
      • Dokážete zaokrouhlovat pouze na celá čísla.
      • Google kontroluje, jestli sedí číslo v inzerci s číslem na webu.

Skládání DSA feedů v MERGADU

Dynamické reklamy ve vyhledávání (DSA) fungují tak, že si stahují data z vašeho webu, ze kterých vytváří reklamy ve vyhledání.

  • Z jakých dat DSA skládají feedy:

    • základní elementy: URL adresa + custom labely
      • Používají více stejně nazvaných elementů, aby měl feed větší počet custom labelů. Jejich maximální množství je 4.
    • vícenásobné elementy
      • Jedná se o element se stejným názvem, proto se ve feedu objevuje vícekrát. S tímto typem elementů umí pracovat pouze MERGADO 2.
    • produktové DSA
      • Zde uživatelé uvádí např. značku, kategorii, slevu (obsah čtyř custom labelů).
    • Používání těchto labelů v DSA vám pomůže s rozhodováním, které zboží prodávat.
    • Hodí se pro větší sortiment s více kategoriemi.
      • rozdělení na:
        • různé sezóny
        • dámské x pánské zboží
        • značky
        • top produkty
        • marže
        • atd.
  • DSA feedy vytvoříte z shopping feedů. Do nich následně pošlete master feed, který pak přetvořte do DSA feedů.

  • Tímto způsobem se do nich rovnou propíší i labely.

Úprava produktových obrázků

  • MERGADO Editor a jeho rozšiřující aplikace Feed Image Editor nabízí mnoho funkcí pro úpravu produktových obrázků.
  • Audit obrázků nabízí jejich kontrolu podle požadavků Google vyhledávače.
  • Ve Feed Image Editoru hromadně zvládnete úkony, jako je:
    • úprava obrázků
    • změna rozlišení
    • odstranění pozadí
    • odstranění vodoznaků
    • atd.

V MERGADU jednoduše dokážete skrýt produkty s nefunkčními obrázky.

1 Like